تنظیمات یخچال دوو

در این مقاله به بررسی موارد زیر خواهیم پرداخت:

تنظیمات یخچال دوو

امروزه بسیاری از یخچال‌ها مانند یخچال دوو شما از دنده مکانیکی یا دستگیره‌های تنظیم دیجیتال استفاده می‌کنند. شما می‌توانید مستقیماً دکمه تنظیم دما را در یخچال دوو خود پیدا کنید: این دکمه به شما امکان می‌دهد به راحتی دمای یخچال دوو خود را تنظیم کنید.

استفاده از سرمای یکسان در تمام طول سال در یخچال دوو شما مطلوب نیست. در واقع بهتر است سطوح مختلف دما را با توجه به دمای بیرون تنظیم کنید.

با این حال، اگر یخچال دوو شما به یک تنظیم کننده دما مجهز است (که با علامت °C یا °F قابل مشاهده است)، بهتر است آن را در تمام طول سال در دمای معادل 4 درجه سانتی گراد بگذارید. این دما مربوط به نقطه حداکثر انبساط آب است. بنابراین احتمال یخ زدگی کمتری در یخچال دوو خود خواهید داشت. در این مقاله به این که چگونه تنظیمات یخچال دوو را به بهترین شکل ممکن انجام دهید می‌پردازیم، لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

دکمه دما را در یخچال دوو کجا پیدا کنیم

برای تنظیم دمای یخچال، ابتدا باید با دکمه تنظیم دما در یخچال خود آشنا شوید. این به طور معمول در داخل یخچال دوو شما قرار دارد، به شکل چرخ اسکرول یا صفحه کلید عددی وجود دارد. دکمه تنظیم دمای یخچال دوو شما معمولاً 5 یا 7 سطح دارد.

دکمه دما را در یخچال دوو کجا پیدا کنیم

نحوه تنظیم سطح سرمای یخچال دوو

به طور کلی، یک عدد تنظیم بالا (سطوح 5 تا 7) با دمای پایین یخچال دوو شما مرتبط است. سطح تنظیم پایین (مثلاً 2 یا 3) معمولاً با دمای کمتر سرد در یخچال دوو شما همراه است. بنابراین، اگر می‌خواهید دمای یخچال دوو خود را پایین بیاورید، باید سطح تنظیم سرد را افزایش دهید. برعکس، برای افزایش دمای یخچال دوو خود، باید این سطح تنظیم سرد را کاهش دهید.

همچنین، اگر یخچال دوو شما دارای یک کنترلر دما (در درجه سانتیگراد یا درجه فارنهایت) و نه سطح قدرت (از 1 تا 5 یا 7) است، بهترین کار این است که دما را در تمام طول سال روی 4 درجه سانتیگراد بگذارید.

دمای یخچال دوو را با توجه به فصول سال تنظیم کنید

اگر کنترل کننده درجه حرارت ندارید، اما یک تنظیم کننده قدرت دارید، بهترین کار این است که قدرت یخچال دوو خود را تطبیق دهید. برای تنظیم دمای یخچال دوو با توجه به فصول، قانون به شرح زیر است:

  • هر چه دمای بیرون بالاتر باشد، سطح تنظیم یخچال دوو شما باید پایین‌تر باشد.
  •  هرچه دمای بیرون پایین‌تر باشد، دمای یخچال دوو شما باید بالاتر باشد.

این ممکن است در ابتدا غیر شهودی به نظر برسد. ما به شما توضیح خواهیم داد که چرا اینطور است.

چرا باید دمای بیرون را در نظر گرفت؟

در فصول مختلف روش تنظیم دما متفاوت است. به طور خاص، یخچال باید در تابستان روی 1-3 دنده تنظیم شود، در حالی که در بهار و پاییز، برای صرفه جویی بهتر در مصرف انرژی، فقط باید دکمه را روی سرعت 3 تا 4 تنظیم کنید. در زمستان می‌توان دما را روی دنده‌های 5 تا 7 کنترل کرد.

حتما مطالعه کنید:  نکات مهم برای فروش یخچال دست دوم

ممکن است فکر کنید برعکس است: در تابستان باید به یخچال دوو خود قدرت بیشتری بدهید تا غذا خنک شود. بله این موضوع درست است، اما اکنون در تابستان، دمای محیط بالا است: راه اندازی کمپرسور آسان‌تر خواهد بود. بنابراین ترموستات باید در موقعیت 3 یا 2 قرار گیرد (هر چه دمای محیط بالاتر باشد، عدد کوچکتر است). در زمستان که دمای محیط کمتر است راه اندازی کمپرسور یخچال آسان نیست. برای اطمینان از دمای پایین ثابت در محفظه یخچال دوو، باید ترموستات قرار داده شود.

در موقعیت 5 تا 7. اگر در یخچال دوو شما موجود است، سوئیچ جبران زمستانی نیز باید فعال شود تا کمپرسور راحت‌تر شروع به کار کند. در واقع در زمستان است که یخچال دوو شما بیشترین مشکل را برای شروع چرخه خنک کننده خود خواهد داشت.

تنظیم دمای یخچال دوو بر اساس فصل

تنظیم دمای یخچال دوو بر اساس فصل

در ادامه به تنظیم دمای یخچال بر اساس فصل می‌پردازیم:

تنظیم دما یخچال دوو در تابستان

در تابستان از آنجایی که اختلاف دمای داخل و خارج یخچال نسبتا زیاد است، اتلاف حرارتی یخچال سریعتر انجام می‌شود و دمای القایی یخچال راحت‌تر می‌رسد.

کمپرسور می‌تواند بسیار راحت‌تر کار کند. اگر سرعت خنک کننده یخچال دوو شما را روی سرعت بالا تنظیم کنیم، ممکن است گاهی اوقات دمای محفظه یخچال بالاتر از 8 درجه سانتیگراد شود که به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در این حالت ممکن است کمپرسور با نوسانات بزرگ کار کند که نه تنها باعث هدر رفتن برق می‌شود بلکه عمر کمپرسور را نیز کوتاه می‌کند.

در تابستان، دنده را باید روی دنده کم (تنظیم سرد 1-3) تنظیم کرد تا کمپرسور همیشه کار نکند. این کار فرسودگی یخچال دوو شما را نیز محدود می کند

تنظیم دما یخچال دوو در زمستان

در زمستان برعکس است. از آنجایی که اختلاف دما بین قسمت یخچال و دمای هوای محیط کمتر است، اتلاف حرارتی محفظه یخچال نسبتاً کند است: بنابراین زمان زیادی طول می‌کشد تا به دمای مطلوب برسد.

بنابراین شما باید به یخچال دوو خود قدرت بیشتری بدهید و بنابراین سطح سرما را روی 5 یا 7 تنظیم کنید. ماشین فقط در صورتی خوب کار می‌کند که سرعت را روی سرعت پایین تنظیم کنیم، کمپرسور ممکن است فقط برای مدت طولانی کار کند، که این کار را انجام می‌دهد. به راحتی باعث یخ زدن فریزر می‌شود و روی نگهداری مواد غذایی تاثیر می‌گذارد.

اگر یخچال دوو شما صدا می دهد

به طور خلاصه، در زمستان، سرعت باید به سرعت بالا تنظیم شود، که سرعت با اثر خنک کننده قوی (سرعت 5 تا 7 ᵉ)، به منظور اطمینان از اثر انجماد محفظه فریزر است.

در شرایط عادی، اگر دمای محیط کمتر از 16 درجه است، روی سرعت 5 تنظیم کنید. اگر دمای محیط کمتر از 10 درجه است، می‌توانید سرعت را 6 یا 7 تنظیم کنید. گاهی اوقات به دلیل اینکه دمای محیط خیلی پایین است، مثلا 0-5 درجه، تنظیمی که می‌توانید به حداکثر سرعت تغییر دهید.

همچنین، در مورد دوم، غذاهای معمولی غیر منجمد را می‌توان در خارج از یخچال نگهداری کرد. این باعث می‌شود حتی بیشتر در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

دمای ایده آل یخچال دوو شما چقدر است؟

دمای ایده آل محفظه یخچال 4 درجه سانتی گراد است (توجه داشته باشید که کمتر از صفر نباشد). از آنجایی که حداکثر چگالی آب 4 درجه سانتیگراد است، یخچال باعث ایجاد یخ نمی‌شود و غذا را برای مدت طولانی‌تری تازه نگه می‌دارد.

دمای ایده آل محفظه فریزر در یخچال دوو

هر چه زمان خنک شدن در محفظه فریزر یخچال دوو شما کمتر باشد، بهتر است: انجماد سریع کمترین آسیب را به مواد غذایی وارد می‌کند. به طور کلی -12 درجه سانتیگراد تا -18 درجه سانتیگراد برای اطمینان از اینکه غذای شما به درستی منجمد شده است ایده آل است.

اگر شک دارید، می‌توانید سردترین دمای موجود را در یخچال دوو خود تنظیم کنید. این ممکن است باعث شود که شما برق بیشتری مصرف کنید، اما یخ زدن ایده آل مواد غذایی شما را تضمین می‌کند، به خصوص اگر درب محفظه فریزر را به طور منظم باز کنید. در حالت دوم و در صورت باز شدن طولانی مدت درب، هوای گرم می‌تواند وارد فریزر شود و به فریزر آسیب برساند.

حتما مطالعه کنید:  نحوه فروش یخچال بکو (Beko)

نکات دیگر برای تنظیم دمای یخچال دوو شما

در واقع، علاوه بر تنظیم صفحه یا تنظیم دیجیتال با توجه به تغییرات دما، برای صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی یخچال، ترفندهای کوچک زیادی برای استفاده روزانه از یخچال وجود دارد.

به ویژه، مهم است که مشکل یخ زدگی و یخ را حل کنید، که می‌تواند برای ذخیره مواد غذایی شما ناخوشایند باشد. به طور معمول، یخچال دوو شما دارای یک تنظیم کننده است که از تشکیل یخ جلوگیری می‌کند.

دمای ایده آل محفظه فریزر در یخچال دوو

مواد غذایی را به دیواره پشتی یخچال دوو خود نچسبانید

اول از همه، هنگام قرار دادن مواد غذایی، مراقب باشید که فاصله مشخصی از قسمت پشتی یخچال دوو خود را حفظ کنید. در واقع، اغلب یک لایه یخ در پشت محفظه یخچال ظاهر می‌شود. این ممکن است ناشی از غذای زیاد باشد، به خصوص اگر به دیواره پشتی چسبیده باشد. در هر صورت یخچال دوو خود را اضافه بار نکنید.

از قرار دادن مواد غذایی با محتوای آب بالا در یخچال دوو خودداری کنید

دوم اینکه غذاهایی با محتوای آب بالا در یخچال قرار ندهید. مخصوصاً در قسمت فریزر یخچال مانند سوپ و سایر غذاها نیست. علاوه بر این، غذاهای داغ را نمی‌توان در یخچال قرار داد. به عنوان مثال، ممکن است این اتفاق بیفتد که مواد غذایی باقی مانده را در یخچال قرار دهید. در این صورت بهتر است قبل از گذاشتن غذا صبر کنید تا دمای آن پایین بیاید، زیرا غذا می‌تواند آب ساطع کند.

همانطور که خنک می‌شود. اگر به دلیل سرمای یخچال دوو شما یخ بزنند، ممکن است یک لایه یخ روی دیواره داخلی یخچال تشکیل شود.

یخچال دوو خود را تا حد امکان کمتر باز کنید تا دمای آن حفظ شود

باز کردن زیاد یخچال دوو می‌تواند منجر به نوسانات زیاد دما شود که می‌تواند باعث یخ زدن یا فاسد شدن مواد غذایی شما شود.

برای کارآمدتر کردن یخچال دوو از یخ زدن خودداری کنید

در نهایت، برای جلوگیری از یخ زدن، می‌توانید از روغن پخت و پز جدید یا پوشش پلاستیکی نیز استفاده کنید. در هنگام استفاده از یخچال دوو علاوه بر یخ، بوی بد نیز می‌تواند مشکل ساز باشد. حتی اگر غذا معمولاً در پلاستیک بسته بندی می‌شود و در یخچال قرار می‌گیرد، نمی‌توان از این کار به طور کامل اجتناب کرد.

برخی از چیزهای رایج مانند چای یا آویشن می‌توانند اثر جذب بو خوبی داشته باشند. اگر به نوشیدن چای عادت دارید، می‌توانید پس از تهیه چای، مقداری از برگ‌ها را بگذارید، خشک کنید و در پارچه‌ای نازک بپیچید. برگ‌های آن خاصیت جذب بو دارند. همچنین به یاد داشته باشید که آنها را به طور مرتب تعویض کنید.

هشدارهای ایمنی عمومی یخچال دوو

هشدارهای ایمنی عمومی یخچال دوو

  • اخطار: منافذ تهویه را در محفظه دستگاه یا در ساختار تعبیه شده دور از انسداد نگه دارید.
  • هشدار: از وسایل مکانیکی یا وسایل دیگر برای تسریع فرآیند یخ زدایی، به غیر از موارد توصیه شده توسط سازنده استفاده نکنید.
  • هشدار: از وسایل الکتریکی در داخل محفظه‌های نگهداری مواد غذایی دستگاه استفاده نکنید، مگر اینکه از نوع توصیه شده توسط سازنده باشند.
  • هشدار: به مدار مبرد آسیب ندهید.
  • اخطار: هنگام قرار دادن دستگاه، مطمئن شوید که سیم تغذیه به دام نیفتاده یا آسیبی نبیند.
  • هشدار: چندین پریز یا منبع تغذیه قابل حمل را در پشت دستگاه قرار ندهید.
  • اخطار: برای جلوگیری از خطرات ناشی از ناپایداری دستگاه، باید طبق دستورالعمل تعمیر شود.
  • هشدار: اگر دستگاه شما از R600a به عنوان مبرد استفاده می‌کند (این اطلاعات روی برچسب کولر ارائه می شود) باید در حین حمل و نقل و نصب مراقب باشید تا از آسیب دیدن عناصر کولر جلوگیری کنید.
  • R600a یک گاز طبیعی و سازگار با محیط زیست است، اما انفجاری است.
  • هشدار: در صورت نشتی به دلیل آسیب دیدن عناصر خنک کننده، یخچال خود را از شعله‌های باز یا منابع گرما دور کنید و اتاقی که دستگاه در آن قرار دارد را برای چند دقیقه تهویه کنید.
  • اخطار: هنگام حمل و قرار دادن یخچال به مدار گاز کولر آسیبی وارد نکنید.
حتما مطالعه کنید:  نحوه تشخیص مشکلات یخچال

برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی در یخچال دوو، لطفا به دستورالعمل های زیر توجه کنید:

  • باز کردن درب برای مدت طولانی می‌تواند باعث افزایش قابل توجه دما در محفظه‌های دستگاه شود.
  • گوشت و ماهی خام را در ظروف مناسب در یخچال نگهداری کنید تا با مواد غذایی دیگر تماس نداشته باشد یا روی آن چکه نکند.
  • محفظه‌های مواد غذایی منجمد برای نگهداری مواد غذایی از قبل منجمد، نگهداری یا تهیه بستنی و ساخت قالب‌های یخ مناسب هستند.
  • اگر دستگاه یخچال برای مدت طولانی خالی مانده است، آن را خاموش کنید، یخ زدایی کنید، تمیز کنید، خشک کنید و در را باز بگذارید تا از ایجاد کپک در دستگاه جلوگیری شود.

قبل از استفاده از یخچال فریزر برای اولین بار، لطفا به نکات زیر توجه کنید:

  • ولتاژ کار یخچال فریزر شما 220-240 ولت در 50 هرتز است.
  • دوشاخه باید پس از نصب قابل دسترسی باشد.
  • وقتی یخچال فریزر شما برای اولین بار کار می‌کند ممکن است بو داشته باشد.
  • این طبیعی است و وقتی یخچال فریزر شما شروع به خنک شدن می‌کند، بوی آن محو می‌شود.
  • قبل از اتصال یخچال فریزر خود، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات صفحه داده (ولتاژ و بار متصل) با منبع برق اصلی مطابقت دارد.
  • اگر شک دارید، با یک برقکار ماهر مشورت کنید.
  • دوشاخه را در یک سوکت با اتصال زمین کارآمد قرار دهید.
  • اگر پریز هیچ تماسی با زمین ندارد یا دوشاخه مطابقت ندارد، توصیه می‌کنیم برای کمک با یک برقکار ماهر مشورت کنید.
  • دستگاه باید با یک سوکت فیوز شده به درستی نصب شده وصل شود.
  • منبع تغذیه (AC) و ولتاژ در نقطه کار باید با جزئیات روی پلاک نام دستگاه مطابقت داشته باشد، پلاک نام در سمت چپ داخل دستگاه قرار دارد.
  • یخچال فریزر خود را در جایی قرار دهید که در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.
  • یخچال فریزر شما هرگز نباید در فضای باز یا در معرض باران استفاده شود.
  • دستگاه شما باید حداقل 50 سانتی متر از اجاق گاز، اجاق گاز و حداقل 5 سانتی متر با اجاق‌های برقی فاصله داشته باشد.
  • اگر یخچال فریزر شما در کنار یک فریزر عمیق قرار دارد، باید حداقل 2 سانتی متر بین آنها فاصله باشد تا از ایجاد رطوبت در سطح بیرونی جلوگیری شود.
  • بدنه یا بالای یخچال فریزر را با توری نپوشانید. این کار بر عملکرد یخچال فریزر شما تأثیر می‌گذارد.
  • حداقل 150 میلی متر فاصله در بالای دستگاه شما لازم است.
  • هیچ چیزی را بالای دستگاه خود قرار ندهید.
  • وسایل سنگین را روی دستگاه قرار ندهید.
  • قبل از استفاده، دستگاه را کاملاً تمیز کنید (به نظافت و نگهداری مراجعه کنید).
  • قبل از استفاده از یخچال فریزر، تمام قسمت‌های آن را با محلول آب گرم و یک قاشق چای خوری بی کربنات سدیم پاک کنید. سپس، با آب تمیز بشویید و خشک کنید. پس از تمیز کردن تمام قطعات را به یخچال فریزر برگردانید.
  • از پایه‌های قابل تنظیم جلو استفاده کنید تا مطمئن شوید که دستگاه شما صاف و پایدار است.
  • می‌توانید پاها را با چرخاندن آنها در هر جهت تنظیم کنید. این کار باید قبل از قرار دادن غذا در دستگاه انجام شود.

در طول استفاده از یخچال دوو

  • یخچال فریزر خود را با استفاده از سیم کشی به برق اصلی وصل نکنید.
  • از شاخه‌های آسیب دیده، پاره یا قدیمی استفاده نکنید.
  • از آداپتور دوشاخه استفاده نکنید.
  • این دستگاه برای استفاده بزرگسالان طراحی شده است. به کودکان اجازه ندهید با دستگاه بازی کنند یا در را آویزان کنند.
  • هرگز سیم برق/پریز را با دست خیس لمس نکنید، این ممکن است باعث اتصال کوتاه یا شوک الکتریکی شود.
  • بطری‌ها یا قوطی‌های شیشه ای را در محفظه یخ سازی قرار ندهید زیرا با یخ زدن محتویات آنها می‌ترکند.
  • مواد منفجره یا قابل اشتعال را در یخچال خود قرار ندهید.
  • کالاهای یخ زده را با دست خیس لمس نکنید.
  • بستنی یا تکه های یخ را بلافاصله پس از بیرون آوردن از محفظه یخ سازی نخورید.
  • مواد غذایی منجمد ذوب شده را دوباره منجمد نکنید. این ممکن است باعث مشکلات سلامتی مانند مسمومیت غذایی شود.

نتیجه گیری تنظیمات یخچال دوو 

یخچال دوو شما می‌تواند راحتی زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد و زندگی روزمره شما را تا حد زیادی تسهیل کند. با این حال، باید بدانید که دمای خود را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که دمای یخچال دوو خود را تنظیم کرده، مصرف انرژی آن را افزایش داده و به راحتی از آن استفاده کنید.

اگر در منزل خود یخچال دوو دارید و تمایل دارید آن را به فروش رسانده و با هزینه دریافت شده یخچال جدیدی را خریداری نمایید، سمساری طنین بزرگترین خریدار یخچال دوو در سراسر کشور است که شما می‌توانید از خدماتی مانند: قیمت گذاری رایگان، مشاوره جهت خرید و یا فروش و یا حتی فروش یخچال را از متخصصین ما دریافت نمایید. جهت اطلاع بیشتر از خدمات ما می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نموده و یا بر روی لینک خریدار یخچال کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید