انواع فرش دست دوم

انواع فرش دست دوم و فروش آن

فرش‌ها با نقش و نگارهای متنوعی که دارند به هر محیطی زیبایی خاصی می‌بخشند، آنچنان که نظر هر شخصی را جلب می‌کند. همه ما به دلایل مختلف همیشه قادر به خرید فرش گران قیمت نیستیم و یا برای پایین آوردن هزینه‌ها نیاز به خرید فرش؛ دست دوم داریم. فرش‌ دست دوم؛ در دسته‌های مختلف مانند قالیچه، فرش‌های ماشینی، فرش دست بافت به افراد عرضه می‌شود و هرکدام هم خریداران خاص خود را دارند.

به دلیل مصرف‌گراتر شدن افراد و اینکه مردم دوست دارند در فاصله کوتاه‌تری وسایل خود را عوض کنند بازارهای دست دوم رونق زیادی گرفته است و وسایل آن ها از جمله فرش‌ها‌ تر و تمیز تر در اختیار مردم قرار می‌گیرد. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا حرفه ای‌تر و با اطلاعات بیشتری فرش خود را بفروشید و یا فرش را متناسب با قیمتی که دارد بخرید.

آشنایی با انواع فرش:

فرش به دلیل اینکه از هنرهای اصیل و کهن ایرانی است، در بین ایرانیان از اهمیت بالایی برخوردار است و انواع مختلفی دارد که به معرفی انواع فرش می‌پردازیم:

فرش‌های دست بافت:

فرش های دست بافت؛ هنر خاص خود را می‌طلبد زیرا افراد با دست و بدون دخالت ماشین آلات صنعتی، فرش‌ها را با تار و پودی که روی دارهای چوبی یا فلزی کشیده اند، می‌بافند. ازجمله: قالی‌های پر طرفدار در بین ایرانیان قالی کاشان، تبریز، قم و اصفهان است.

حتما مطالعه کنید:  راهنمای خرید فرش

فرش‌های دستباف در ایران؛ در سه قالب اصلی: ترنج، خشتی و افشان بافته می‌‍شوند. در بین این سه قالب از فرش‌های دست بافت، طرح ترنج طرفداران بیشتری دارد. فرش‌هایی با طرح ترنج؛ دارای حاشیه‌ای پهن و طرح دایره و بیضی در وسط هستند و نقش این نوع فرش‌ها از معماری بناهای دوره اشکانیان الهام گرفته شده است. فرش‌های دست بافت؛ نسبت به فرش‌های ماشینی درخشندگی بیشتر و تقارن رنگی زیادی دارند. فرش های دست بافت؛ تنها فرشی است که با شست و شو و پا خوردن بیشتر درخشندگی بیشتری پیدا می‌کند.

نحوه فروش فرش دست دوم
برای فروش فرش دست دوم ابتدا سعی کنید با نوع فرش خود آشنا شوید تا قیمت گذاری صحیحی بر روی فرش شما گذاشته شود

یکی دیگر از راه های دسته‌بندی فرش های دست بافت؛ جنس الیافی است که در آن به کار برده می‌شود، در ادامه به آن میپردازیم:

فرش‌های بافته شده از ابریشم:

الیافی که در بافت این فرش‌ها به کار می‌رود ابریشم است همین امر باعث می‌شود قیمت این فرش‌های دست بافت؛ بالا باشد و کیفیت بسیار خوبی دارد. همچنین فرش‌های ابریشمی؛ طرفدارهای بسیاری دارد و از محبوبیت بالایی برخوردار است. تفاوتی که بین فرش‌های ابریشمی ماشینی و دست بافت هست استفاده از الیاف مصنوعی است که در بافت فرش‌های ابریشمی ماشینی به کار می‌رود.

فرش‌های بافته شده از پشم:

فرش‌های بافته شده با پشم؛ از نظر قیمت نسبت به فرش‌های ابریشمی قیمت پایین تری دارد. از آنجایی که قیمت این نوع فرش‌ها کمتر است نظر افراد زیادی رو به خود جلب کرده است البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که فرش‌های پشمی ظرافت کمتری نسبت به فرش های ابریشمی دارند اما فرش‌های پشمی طرفداران خود را دارد.

فرش‌های ماشینی:

فرش‌های ماشینی؛ تنوع بسیاری در بازار دارند بر اساس: شانه، مواد اولیه، تراکم و مدل‌های مختلف دسته بندی می‌شوند. از مزایای فرش‌های ماشینی می‌توان به: قیمت مناسب این نوع فرش‌ها و همچنین  نیاز به مراقبت کمتر و امکان تعویض راحت‌تر نام برد.

انواع فرش ماشینی بر اساس جنس نخ

نخستین فرش‌های ماشینی با پشم ریسیده شد؛ که به آنها فرش ماشینی پشمی گفته می‌شد اما به دلیل محدودیت‌های فنی و همچنین صرفه جویی در هزینه‌ها بعد از مدتی از الیاف مصنوعی به جای الیاف پشمی استفاده شد. برای مصارف خانگی بهترین نوع فرش؛ فرشی است که نخ رشته ای و اکریلیک آن بیشتر باشد زیرا نخ رشته‌ای بافت محکم تری دارد. فرش‌های ابریشمی ماشینی به دلیل آنکه با پلی استر بافته می‌شوند، طول عمر کمتری دارند.

حتما مطالعه کنید:  راهنمای خرید فرش
خریدار فرش دست دوم شما
سعی کنید فرش دست دوم خود را به خریدارانی که قیمت واقعی ارائه میدهند به فروش برسانید

انواع فرش ماشینی بر اساس شانه:

تراکم عرضی یا شانه، مقیاسی  برای بیان تعداد نخ‌های خاب بکار رفته در یک متر عرض فرش ماشینی گفته می‌شود.

به طور مثال: فرش‌هایی با تراکم 700 شانه در ماشین بافندگی 700 دندانه بافته می‌شود یعنی دریک مترعرض فرش بافته شده ۷۰۰ نخ خاب وجود دارد.

فروش فرش های دست دوم:

همان طور که قبلا هم گفته شد فرش‌های دست بافت؛ هرچه به اصطلاح پا خورده‌تر و کهنه‌تر باشد ارزش بیشتری دارند و قیمت بیشتری نیز خواهند داشت مخصوصا اگر محصول: قم، تبریز، کاشان و اصفهان باشد. زمانی که قصد فروش فرش را دارید باید آن را به کارشناس خبره بسپارید تا از درست بودن قیمت فرش خیالتان راحت باشد.

اگر فرش دست دوم شما ارزش بسیاری دارد باید دست به کار شوید و ظاهر فرش را بهبود ببخشید.

چطور ظاهر فرش دست دوم خود را بهتر کنیم؟

ابتدا باید فرش خود را گردگیری کنید برای اینکار می‌توانید فرش را با چوب بزنید اما به این نکته دقت کنید که باید اینکار آنقدراصولی انجام شود تا فرش پاره نشود.

برای شستشوی فرش؛ نباید از آب گرم استفاده کنید و همچنین از مواد شوینده خنثی استفاده کنید تا به بافت فرش آسیب وارد نشود. انواع شامپوها و همین طور پودرهای شوینده دستی می‌تواند گزینه مناسبی برای شستشوی فرش‌های دست دوم شما ‌باشد. اگر فرش شما دست بافت است بهتر است آن را در سطوح شیب دار بشویید. به این نکته توجه داشته باشید که فرش‌های شما باید رفو شده و تمیز باشد تا جلوه‌ی بیشتری داشته باشد و به دل مشتری بشیند.

حتما مطالعه کنید:  راهنمای خرید فرش

اگر فرش شما نیاز به تعمیر و رفو دارد حواستان باشد که قبل از برطرف کردن مشکل مطمئن شوید ارزش هزینه کردن دارد. اگر به این نتیجه رسیدید که این کار هزینه بر است و با قیمت مناسب‌تری فرش را از شما نمی‌خرند، فرش را با همان ایراداتی که دارد بفروشید.

نکات مهم در فروش فرش دست
نکاتی که باید در هنگام فروش فرش دست دوم بدانید را به صورت دقیق از آنها مطلع شوید

نکات خرید و فروش فرش های دست دوم ماشینی:

ازآن رو که فرش‌های ماشینی دست دوم؛ با طرح ها و نقش‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شود خرید و فروش این فرش‌ها نیز به عنوان اقلام دست دوم بسیار گرم است. نکاتی که هنگام خرید فرش‌های ماشینی دست دوم باید به آن توجه کرد عبارتند از:

  • ریشه فرش: ریشه فرش؛ نماد سلامتی آن است اگر ریشه فرش را بکشید و پاره شود قطعا چله این فرش ضعیف است.
  • رنگ فرش: اگر وسط فرش ایستادید و تفاوت رنگ و یا رنگ پریدگی بین گل های فرش مشاهده کردید ارزش فرش کمتر خواهد شد.
  • نقشه فرش: هرگونه عدم هماهنگی در گل‌ها، لچک، ترنج و حاشیه فرش نقطه ضعفی است که روی قیمت فرش تاثیر می‌گذارد.

نکات خرید و فروش فرش‌های دست بافت دست دوم

فرش دست بافت؛ از آن دسته از فرش‌هایی است که نه تنها افراد برای تغییر وسایل منزل خود بلکه بین فعالان بازار فرش بازار داغی دارد، این افراد فرش‌های دست بافت را می‌خرند و بعد از پرداخت و مرتب کردن آن فرش‌های دست دوم را به کشورهای خارجی صادر می‌کنند.

هنگام خرید و فروش فرش‌های دست بافت دست دوم به میزان پا خوردگی فرش، میزان سالی که فرش کار کرده است و سالم بودن فرش دست بافت دقت کنید.

سخن آخر انواع فرش دست دوم و راهنمای فروش آن

بعضی از خانواده‌ها آنقدر فرش خود را تمیز و نو نگه میدارند که نگرانی در خرید و فروش این فرش ها به وجود نمی‌آید اما با این حال از یک فرش دست دوم نمی‌توان انتظار فرش نو را داشت. خرید و فروش لوازم  دست دوم آنچنان سامان یافته شده است که بدون زحمت از طریق سایت ها و اپلیکیشن ها به راحتی در خانه قابل انجام است. اما فروش فرش‌های دست دوم احتیاج به نظرهای یک فرد با سابقه در این زمینه را دارد، کارشناسان ما به بهترین نحو میتوانند در این راه به شما کمک کنند. برای استفاده از خدمات خرید و یا فروش فرش دست دوم بر روی لینک خریدار فرش دستباف کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید