انواع تکنولوژی بکار رفته در کولر گازی

انواع تکنولوژی بکار رفته در کولر گازی

یکی از فناوری اصلی که برای خنک کننده فضا به کار می رود، کولر گازی است. این فناوری را می‌توان در بخش‌های متعددی از جمله: ساختمان، صنعت و حمل و نقل به کار برد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع تکنولوژی بکار رفته در کولر گازی آشنا کنیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

نحوه کارکرد کولر گازی

یک دستگاه کولر گازی ساختمان یا فضای حمل و نقل را با یک کویل سرد داخلی به نام اواپراتور خنک می‌کند. کندانسور، یک سیم پیچ گرم در فضای باز، گرمای جمع آوری شده را در بیرون آزاد می‌کند. کویل‌های اواپراتور و کندانسور لوله‌های مارپیچی هستند که با پره‌های آلومینیومی احاطه شده‌اند.

این لوله معمولا از مس ساخته شده است. یک پمپ به نام کمپرسور، سیال انتقال حرارت (یا مبرد) را بین اواپراتور و کندانسور حرکت می‌دهد. پمپ، مبرد را از طریق مدار لوله و پره‌های سیم پیچ‌ها عبور می‌دهد. مبرد مایع در کویل اواپراتور داخلی تبخیر می‌شود و گرما را از هوای داخل بیرون می‌کشد و در نتیجه خانه را خنک می‌کند.

گاز مبرد داغ در خارج از منزل به کندانسور پمپ می‌شود و در آنجا دوباره به مایعی تبدیل می‌شود که گرمای خود را به هوای جاری بر روی لوله و باله‌های فلزی کندانسور می‌دهد. کولر گازی در دو دسته اصلی تهویه مطبوع اتاق و تهویه مطبوع مرکزی متمایز می‌شوند.

کولر گازی اتاق بیشترین کاربرد را در سراسر جهان دارند و یک فضای خاص (اتاق) را به جای کل ساختمان یا طبقه خنک می‌کنند. در مواردی که فضای مورد نیاز برای سرمایش محدود است، کولر گازی اتاق می‌تواند نسبت به واحدهای مرکزی هزینه کمتری داشته باشد، علیرغم این واقعیت که راندمان کلی آنها نسبت به دو نوع دیگر کولر گازی کمتر است.

انواع مختلف فناوری های اینورتر
انواع مختلف فناوری های اینورتر به شما کمک میکند تا در هزینه های خود تاحد بسیار زیادی صرفه جویی نمایید.

کولر گازی اتاق های کوچک را می‌لوازم منزل مورد نیاز هر خانهتوان به هر مدار خانگی 15 یا 20 آمپری 115 ولتی وصل کرد که با هیچ لوازم اصلی دیگر مشترک نیست و کمتر از 7.5 آمپر برق مصرف می‌کند. کولرهای اتاق بزرگتر به بیش از 7.5 آمپر نیاز دارند و می‌توانند در مدار برق 115 ولت یا بیشتر کار کنند.

حتما مطالعه کنید:  مزایا و معایب خرید یخچال دست دوم

سیستم‌های تهویه مرکزی می‌توانند سطح وسیع‌تری از ساختمان را خنک کنند و به شرح زیر عمل کنند. آنها هوای خنک را از طریق سیستم مجرای تامین و برگشت به گردش در می‌آورند. مجراها و منافذ در دیوارها، کف یا سقف پوشیده شده توسط هوای خنک را از تهویه به ساختمان منتقل می‌کنند.

این هوای خنک با گردش در خانه گرمتر می‌شود. سپس از طریق کانال‌های برگشتی و رجیسترها به سمت کولر مرکزی جریان می‌یابد. تهویه مطبوع مرکزی یا یک واحد سیستم اسپلیت یا یک واحد بسته بندی شده است. در تهویه مطبوع مرکزی سیستم اسپلیت، یک کابینت فلزی در فضای باز حاوی کندانسور و کمپرسور و یک کابینت داخلی حاوی اواپراتور است.

در بسیاری از سیستم‌های تهویه سیستم اسپلیت، این کابینت داخلی همچنین حاوی یک قسمت داخلی یک پمپ حرارتی است. کویل اواپراتور کولر گازی در کابینت یا کانال تغذیه اصلی این کوره یا پمپ حرارتی نصب می‌شود. اگر خانه شما از قبلا بخاری دارد اما کولر ندارد، سیستم اسپلیت مقرون به صرفه‌ترین کولر گازی مرکزی برای نصب است.

در یک تهویه مرکزی بسته بندی شده، اواپراتور، کندانسور و کمپرسور همه در یک کابینت قرار دارند که معمولاً روی سقف یا روی یک دال بتنی در کنار پی خانه قرار می‌گیرند. از این نوع کولر گازی در ساختمان‌های تجاری کوچک نیز استفاده می‌شود. کانال‌های تامین و برگشت هوا از داخل خانه و از طریق دیوار یا سقف بیرونی خانه می‌آیند تا با تهویه مطبوع بسته بندی شده، که معمولاً در فضای باز قرار دارد، متصل شوند. تهویه بسته بندی شده اغلب شامل کویل‌های گرمایش الکتریکی است.

انواع کولر گازی

در ادامه به معرفی انواع کولر گازی می‌پردازیم:

کولر گازی تک مرحله‌ای:

کولر گازی تک مرحله‌ای مدتی است که وجود داشته است، این تنها فناوری موجود در بازار برای مدت طولانی بود. منظور این است که کولر گازی شما تا زمانی که به دمای دلخواه تنظیم شده روی ترموستات برسد، با قدرت کامل کار خواهد کرد. پس از رسیدن به دمای تنظیم شده، خاموش می‌شود و فقط با گرم شدن اتاق دوباره روشن می‌شود و باید به دمای ترموستات برگردانده شود.

هیچ تنظیم یا میانی دیگری وجود ندارد، یا با قدرت کامل کار می‌کند یا خاموش است. این امر باعث می‌شود که قبض برق بالا به دلیل جهش‌های برق مورد نیاز برای کارکرد کامل برق باشد. تجهیزات تک مرحله‌ای معمولاً هزینه کمتری دارند، اما به مرور زمان به دلیل هزینه‌های عملیاتی و نگهداری هزینه بیشتری را به همراه خواهند داشت.

انواع کولر گازی
انواع کولر گازی که در بازار موجود است میتواند با توجه به نیاز شما انتخاب شود. پس قبل از خرید حتما موارد مهمی مانند: بودجه، تعداد اتاق، منطقه سکونت و… را یادداشت نمایید.

کولر گازی دو مرحله ای:

تهویه مطبوع دو مرحله‌ای نسخه ارتقا یافته واحدهای تک حالته هستند. همانطور که جهان بیشتر و بیشتر از نیاز به سبز بودن و صرفه جویی در انرژی آگاه شد، این نوع تهویه مطبوع توسعه یافت. دارای 3 تنظیم روشن، خاموش و سرعت متوسط است. اگر خانه شما گرم است و نیاز به خنک شدن دارد، تا زمانی که به دمای مورد نظر برسد، با قدرت کامل کار می‌کند.

حتما مطالعه کنید:  راهنمای خرید لوازم صوتی و تصویری دست دوم

با رسیدن به آن دما، به جای خاموش شدن کامل، با سرعت کمتری کار می‌کند تا همان دما را حفظ کند. خاموش نمی‌شود، صبر کنید تا اتاق گرم‌تر شود و دوباره با شدت کامل روشن شود. مدت زمان طولانی‌تری کار می‌کند اما با سرعت بسیار پایین‌تر، دما را از نوسان نگه می‌دارد و دستگاه را چندین بار در روز روشن و خاموش نمی‌کند.

شباهت زیادی به پنکه سقفی دارد. می‌توانید آن را خاموش، سریع یا متوسط ​​داشته باشید. این نوع یونیت از نوسانات نیرو جلوگیری می‌کند، که تجهیزات شما را تحت فشار قرار می‌دهد، از تنظیمات پایین‌تری استفاده می‌کند و حتی اگر بیشتر از یک مرحله کار کند، پایدارتر است، بنابراین عمر تجهیزات و قطعات آن را افزایش می‌دهد. همچنین رطوبت را بهتر از بین می‌برد، چون بیشتر کار می‌کند رطوبت بیشتری را حذف می‌کند، هر چه رطوبت کمتر باشد هوا خنک‌تر می‌شود.

کولر گازی فناوری اینورتر:

نسخه مشابهی از دو مرحله است اما دارای 3 تنظیمات روشن، خاموش و متوسط ​​نیست. به سادگی با سرعت لازم برای رسیدن به دمای مورد نظر و حفظ آن کار می‌کند. هیچ سرعت یا حجم ثابتی از مبرد تحویلی وجود ندارد. از آنجایی که به سنسورهای زیادی مجهز شده است، نیاز را تشخیص داده و بر اساس آن اجرا می‌شود.

متفاوت از بقیه، چرخش موتور در دقیقه سریع یا متوسط ​​نیست، همچنین می‌تواند کم، بسیار کم باشد و حتی مبرد را به خط اضافه نکند، اما به سادگی برای حذف رطوبت و در نتیجه خنک نگه داشتن اتاق کار کنید. اتاق خیلی گرم یا خیلی سرد وجود ندارد، هیچ نوسان دما وجود ندارد، برای حفظ دمای مورد نظر همیشه کار می‌کند.

بدون بالا و پایین. یک میکروکنترلر می‌تواند دمای فعلی هوای محیط را نمونه برداری کند و سرعت کمپرسور را به طور مناسب تنظیم کند. تجهیزات الکترونیکی اضافی و سخت افزار سیستم هزینه را به تجهیزات و نصب اضافه می‌کند اما می‌تواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌های عملیاتی شود.

نحوه کارکرد کولر گازی
سعی کنید برندهای معتبر کولر گازی را مورد بررسی قرار دهید و آن برندی که دارای ویژگی های برتری مانند برچسب انرژی بهتر و گارانتی بلند مدت تر است را انتخاب کنید.

انواع مختلف فناوری های اینورتر

با افزایش استفاده از تهویه مطبوع، سیستم‌های تهویه مطبوع اینورتر به عنوان راه حل‌های مقرون به صرفه و کم مصرف محبوبیت پیدا کرده اند. شرکت‌های مختلفی از فناوری اینورتر استفاده می‌کنند.

این شرکت‌ها به منظور جلوتر از رقبا، تغییرات جزئی در فناوری‌های اینورتر خود ایجاد می‌کنند. با توجه به این پیشرفت‌ها و پیشرفت‌ها، بسیاری از فناوری‌های اینورتر در حال حاضر با هم زندگی می‌کنند و در انواع کالاهای موجود در بازار استفاده می‌شوند.

حتما مطالعه کنید:  راهنمای خرید آبمیوه گیری

کاربران باید از فناوری‌های مختلف اینورتر مورد استفاده در تهویه مطبوع آگاه باشند تا در هنگام خرید محصول جدید بهترین را انتخاب کنند.

اینورتر روتاری دوتایی/دوقلو

بسیاری از شرکت‌های کولر گازی اکنون به جای یک کمپرسور دوار، تهویه مطبوع را با دو کمپرسور چرخشی تولید می‌کنند که به طور قابل توجهی طراحی کمپرسورهای اینورتر را بهبود می‌بخشد. این به عنوان یک اینورتر دوگانه توسط ال جی (LG)، یک اینورتر دوقلو توسط توشیبا و O’General، و یک کمپرسور دوار اینورتر توسط Blue Star به بازار عرضه شده است.

کولرهای گازی اینورتر دوگانه نسبت به کولرهای گازی اینورتر استاندارد پیشرفته‌تر هستند. آنها اغلب دارای یک موتور BLDC مدرن‌تر هستند که امکان ایجاد محدوده فرکانس کاری بسیار گسترده‌تری را فراهم می‌کند و امکان خنک‌سازی سریع‌تر و دقیق‌تر را فراهم می‌کند.

کمپرسورهای دوار تک سیلندر با فرکانس قابل تنظیم که بر اساس مفهوم تراکم تک چرخه عمل می‌کنند، اکنون در تهویه مطبوع اینورتر استاندارد استفاده می‌شوند. با این حال، به دلیل چرخش شفت در طول عملیات کولر گازی، به ویژه در حداکثر توان، گزارش شده است که این پیکربندی باعث ایجاد ارتعاشات زیادی و در نتیجه افزایش سطح نویز می‌شود.

فناوری کولر گازی اینورتر سه گانه

برخلاف کمپرسورهای اینورتر دوقلو، فناوری کولر گازی اینورتر سه گانه به چند روتور نیاز ندارد. از طرف دیگر، کمپرسورهای دیجیتال با موتور 8 قطبی کارآمدتر، کولر گازی اینورترهای سه گانه را هدایت می‌کنند، که خنک کننده سریعتر و بهره وری انرژی را فراهم می‌کند.

از آنجایی که کمپرسورهای اینورتر نوسانات گشتاور جزئی بیشتری ایجاد می‌کنند، این فناوری عملکرد قابل اعتمادی را فراهم می‌کند. تغییرات گشتاور کم به افزایش طول عمر کمپرسور و کندانسور کمک می‌کند. سامسونگ از این فناوری استفاده می‌کند که منجر به کاهش لرزش و بلندی صدا می‌شود.

اینورتر قابل ارتقا

نسخه‌های جدید کولر گازی هیتاچی شامل فناوری اینورتر توسعه یافته است که به طور خاص برای آب و هوای گرمسیری شرجی طراحی شده است.

اصل طراحی اینورتر یکبار مصرف این است که وقتی دمای محیط داخلی یا خارجی تغییر می‌کند، کولر گازی قدرت خود را افزایش می‌دهد. با افزایش راندمان خنک کننده و کاهش زمان لازم برای رسیدن به دمای خنک کننده مطلوب، حتی در آب و هوای شدید خنک کننده آرامی را فراهم می‌کند. همچنین به کاهش سطح رطوبت در فضای تهویه مطبوع کمک می‌کند.

کلام آخر انواع تکنولوژی بکار رفته در کولر گازی

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع تکنولوژی بکار رفته در کولر گازی آشنا کنیم. اگر قصد دارید کولر گازی را به صورت نو و یا دست دوم خریداری کنید سمساری طنین آماده خدمت رسانی به شما است

اگر شما نیاز به خرید کولر گازی و یا فروش کولر گازی خود دارید، می‌توانید با سمساری طنین تماس حاصل نموده و یا بر روی لینک خریدار لوازم سرمایشی و گرمایشی کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید