راهنمای خرید هود آشپزخانه

راهنمای خرید هود آشپزخانه

خرید هود و از همه مهم‌تر راهنمای خرید هود آشپزخانه به صورت اصولی بسیار اهمیت دارد زیرا یک هود آشپزخانه استاندارد و متناسب با فضای آشپزخانه می‌تواند تمامی بو، چربی و دود را با قدرت مکشی که دارد به سمت بیرون هدایت کند. هود چیزی است که شما برای سال‌های بسیار زیادی کار می‌کند و پس از نصب، تعویض آن زمان بر و پرهزینه است، بنابراین ما می‌خواهیم به شما کمک کنیم که تشخیص انتخاب یک هود را در اولین بار به درستی انجام دهید.

به عنوان مثال، اگر یک هود با فن را انتخاب کنید که به اندازه کافی برای مشعل‌های روی اجاق گاز شما قوی نباشد، دود و بو باقی می‌ماند و در سراسر خانه پخش می‌شود. و یا اگر مدلی را انتخاب کنید که نمی‌توانید آن را با کانال کشی بالای اجاق گاز خود ادغام کنید، ممکن است نتوانید آن را در وهله اول نصب کنید. دانستن نحوه انتخاب هود برای عملکرد مناسب کل آشپزخانه شما مهم است. در این مقاله قصد داریم راهنمای خرید هود اشپزخانه را در اختیار شما قرار دهیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

چگونه هود مناسبی را برای خود انتخاب کنیم

بیشتر اجاق‌های آشپزخانه در بالای خود از هودهای مخصوص آشپزخانه استفاده می‌کنند. چه برای کنترل دود ناشی از سوختن غذا در ماهیتابه و چه برای مکش بخار قابلمه ماکارونی، هودهای ظرفشویی بهترین کمک برای آشپز هستند.

با توجه به نوع آشپزخانه شما، یک هود قابل تطبیق وجود دارد، به عنوان مثال: سبک سایبان پرطرفدار و ارزان قیمت، سبک دودکش با درجه معماری، جریان‌های پایین، فن‌های چرخشی در مایکروویو و حتی درج هود با محدوده سفارشی. انتخاب هود شما به اندازه آشپزخانه، چیدمان، ترجیحات آشپزی و قیمت مورد نظر شما بستگی دارد.

حتما مطالعه کنید:  نکات مهم در هنگام خرید لوازم منزل
راهنمای خرید هود
در هنگام خرید هود سعی کنید فضای بین کابینت را اندازه گیره نمایید.

کاربرد هود چیست؟

هود، که به عنوان هود هواکش یا هود اجاق گاز نیز شناخته می‌شود، دود، چربی‌های موجود در هوا، بو و گرما را از اجاق گاز یا اجاق برقی مکش می‌کند، و همه را به بیرون هدایت می‌کند یا با واحدهای بدون کانال، هوای سالم و بدون بو و گرما را دوباره به داخل خانه می‌چرخاند. یک فن الکتریکی هوا را از طریق فیلتر به سمت بالا (گاهی اوقات، به سمت پایین یا به طرفین) حرکت می‌دهد.

انواع هودهای رایج در بازار

همه هودهای آشپزخانه یکسان نیستند. انواع مختلفی از هودها را پیدا خواهید کرد که با آشپزخانه و سبک آشپزی شما سازگار هستند. در ادامه به معرفی این هودها می‌پردازیم

هودهای سایبان یا زیرکابینتی

هودهای سایبان معمولاً در زیر کابینت‌های دیواری آشپزخانه نصب می‌شوند. نصب آسان و مقرون به صرفه، هودهای سایبانی دود و دود را از دیوار یا سقف می‌فرستند. برخی از مدل‌ها در حال چرخش هستند، بنابراین نصب آن‌ها را آسان‌تر و ارزان‌تر می‌کند.

هودهای دودکشی یا جزیره ای

هودهای دودکش از یک هود روی اجاق گاز یا اجاق گاز تشکیل شده است که یک دودکش عمودی یا دودکش از بالای هود بالا می‌رود. دودکش از سقف آشپزخانه، اتاق زیر شیروانی و سپس از پشت بام خارج می‌شود.

هودهای دودکش به اندازه‌ای انعطاف پذیر هستند که می‌توانند در هر جای آشپزخانه، حتی در وسط آشپزخانه بر روی یک مکان قرار گیرند. هودهای دودکش اصلاً محجوب نیستند. با این حال آنها ویژگی‌های خاص خود را دارند و به سبک کلی آشپزخانه کمک می‌کنند.

کاربرد هود چیست
هود خود را سعی کنید متناسب با نوع آشپزی خود انتخاب نمایید.

هود یا میکرو هود مایکروویو بیش از حد

میکرو هود اصطلاح دیگری برای هود مایکروویو بیش از حد است. اگر می‌خواهید یک مایکروویو توکار در بالای اجاق گاز یا اجاق گاز داشته باشید، می‌تواند به عنوان یک هود نیز عمل کند. میکرو هودها یا هوا را به بیرون می‌فرستند یا هوا را فیلتر کرده و به داخل چرخش می‌دهند. میکرو هودها به حداقل 16 سانت عمودی بین کف مایکروویو و اجاق گاز فضا نیاز دارند.

هودهای جریان‌های پایین

در حین آشپزی دود بلند می‌شود، بنابراین منطقی است که هود را روی منطقه پخت و پز قرار دهید. با این حال، به همان اندازه که عملی هستند، هودهای فاصله می‌توانند یک مانع بصری باشند.

هودهای جریان‌ پایین که در اجاق گاز یا محدوده اجاق نصب شده اند یا به طور جداگانه نصب می‌شوند، دود و گازها را به جای بالا، به سمت پایین می‌مکند. برخی از مدل‌ها برای دسترسی بیشتر به دود به صورت الکتریکی تا هشت تا 10 سانت با دستور بالا می‌روند. دیگر جریان‌های رو به پایین توری‌هایی هستند که به صورت صاف روی سطح اجاق گاز یا محدوده نصب شده اند.

حتما مطالعه کنید:  راهنمای فروش ماشین لباسشویی

هودهای مجرای در مقابل لوله کشی

تصمیم به کانال کشی هود به خارج از خانه یا چرخش مجدد در داخل خانه بر نصب، هزینه و عملکرد هود تأثیر دارد.

نکات مثبت هودهای محدوده کانالی

  • آلودگی‌ها به طور کامل از خانه مکش می‌شوند
  • ظرفیت حجمی بالاتر نسبت به بدون کانال
  • به دلیل فیلتر فلزی بافته شده کارآمدتر است

نکات منفی هودهای محدوده کانالی

  • ظاهر مزاحم
  • نیاز به سوراخ در داخل خانه یا سقف / دیوار دارد
  • نصب سخت‌تر از واحدهای بدون کانال است

نکات مثبت هودهای محدوده بدون کانال

  • انعطاف پذیر، قابل نصب در هر مکانی
  • نصب راحت‌تر
  • نیازی به باز کردن کناره خانه یا سقف نیست

نکات منفی هودهای محدوده بدون کانال

  • کارایی کمتری نسبت به هودهای کانالی دارد
  • هوای گرم از بین نمی‌رود
  • به دلیل فیلتر کربن متراکم سخت‌تر کار می‌کند
نکات مهم در هنگام خرید هود
در هنگام خرید هود سعی کنید به میزان سر و صدا و قدرت هر هود توجه داشته باشید.

فاکتورهای مهم در هنگام خرید هود که باید در نظر گرفته شوند

در ادامه به عوامل مهمی که باید در هنگام خرید هود در نظر داشته باشید را اشاره خواهیم کرد

ظرفیت تهویه

اگر مرتب غذاهای حجیم می‌پزید و اجاق گاز شما BTU بالایی تولید می‌کند، یک هود با ظرفیت تهویه بیشتر می‌خواهید. اگر به ندرت آشپزی می‌کنید و وعده‌های غذایی‌تان ساده است، می‌توانید با حداقل ظرفیت هود مانند هود مایکروویو با برد بیش از حد یا هود زیر کابینتی سایبان تهیه کنید.

محل نصب هود

جایی که می‌خواهید اجاق گاز یا اجاق گاز خود را قرار دهید، اندازه و نوع هود را تعیین می‌کند. به عنوان یک مثال، اگر قصد دارید از آشپزخانه واقع در مرکز اتاق آشپزی کنید، بهترین انتخاب شما هودهای جزیره ای به سبک دودکش یا هودهای محدوده پایین جریان است.

نصب و راه اندازی هود

ببنید خودتان این کار را می‌توانید انجام دهید، کسانی که هودهای برد خود را نصب می‌کنند، هودهای سایبان و مایکروویو را برای نصب ساده خواهند یافت. طبق تعریف، نصب هر نوع هود بدون کانال نسبت به هر واحد کانالی آسان‌تر است.

هزینه خرید هود

اگرچه هود یک خرید مهم در بازسازی آشپزخانه است، اما تعداد کمی از صاحب خانه‌ها می‌خواهند قیمت هود آنها بیشتر از وسایلی مانند یخچال، اجاق گاز یا فر باشد.

چگونه هود مناسبی را برای خود انتخاب کنیم

به همراه تهویه، مکان، نصب و هزینه، موارد زیر را در فرآیند تصمیم گیری خود هنگام خرید هود بگنجانید:

  1. کانالی یا بدون مجرا: در صورت امکان کانالی را انتخاب کنید. اما اگر در یک خانه آپارتمانی یا هر مکان زندگی دیگری زندگی می‌کنید که در آن کانال کشی پرهزینه یا طاقت فرسا است، به سراغ مدل بدون کانال بروید.
  2. فیلتراسیون: فیلترهای فلزی بافل و توری حجم هوای بیشتری را به همراه دارند و همچنین قابل تمیز کردن هستند. فیلترهای زغالی در مدل‌های بدون کانال هزینه بیشتری دارند، حجم کمتری از هوا را از خود عبور می‌دهند و تمیز نمی‌شوند.
حتما مطالعه کنید:  راهنمای خرید سیستم صوتی خانگی
چگونه هود مناسب را انتخاب کنیم
سعی کنید در هنگام خرید هود به اندازه و محل قرارگیری هود توجه ویژه ای داشته باشید.

محدوده آشپزخانه شما کجاست؟

نوع هود مورد نیاز شما تا حد زیادی به مکانی که محدوده آشپزخانه خود را نصب کرده اید بستگی دارد. در مورد نوع هود مورد نیاز شما چندین گزینه دارید.

  • اگر برد شما به دیوار است، یک هود مخصوص نصب روی دیوار می‌خواهید.
  • اگر زیر کابینت است، یک هود زیر کابینتی می‌خواهید.
  • اگر کابینت سفارشی یا یک هود سفارشی در محدوده خود دارید، یک درج هود مخصوص محدوده می‌خواهید.
  • در نهایت، اگر محدوده آشپزخانه شما بیرون است، یک هود فضای باز می خواهید.

ارتفاع سقف شما چقدر است؟

بسته به ارتفاع سقف خود، ممکن است به یک هود مخصوص دودکش نیاز داشته باشید. پسوند دودکش یک وسیله جانبی اضافی برای هود شما است که کانال شما را می‌پوشاند. اکثر هودهای دیواری و جزیره ای دارای دودکش‌هایی هستند که برای سقف‌های استاندارد 8 و 9 ساخته شده اند. اما، اگر سقف بلندی دارید، احتمالاً به یک دودکش نیاز خواهید داشت.

آیا این هود برای آشپزخانه داخلی یا خارجی است؟

هودهای حرفه ای در فضای باز از مواد بادوام، مقاوم در برابر آب و هوا و مقاوم در برابر لکه ساخته شده اند. این هودها می‌توانند عناصر و گرمای شدید کوره فولادی ضد زنگ شما را کنترل کنند. بنابراین، اگر در حال بازسازی یا ساخت یک آشپزخانه در فضای باز هستید، پیدا کردن هود با مواد مناسب بسیار مهم است.

هودهای فضای باز با فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. در برابر حرارت و آب و هوا مقاوم است، بنابراین می‌تواند سال‌ها در فضای باز دوام بیاورد. هودهای داخلی ما دارای فولاد ضد زنگ هستند که برای آشپزخانه‌های فضای باز مناسب نیستند.

اندازه اجاق گاز شما چقدر است؟

به طور کلی، هرچه اجاق گاز شما بزرگ‌تر باشد، قدرتمندتر خواهد بود. هرچه برد قدرتمندتر باشد (اندازه گیری شده در BTU)، بیشتری برای هود برد خود نیاز دارید. همچنین، هرچه اجاق گاز شما بزرگ‌تر باشد، به هود بزرگ‌تری نیاز خواهید داشت. 

سطح صدای هود

سطح سر و صدای هود شما، که بر حسب صدا اندازه گیری می‌شود، ممکن است یک عامل تعیین کننده برای شما باشد. آیا قدرت را به سر و صدا ترجیح می‌دهید یا برعکس ترجیح می‌دهید سر و صدای کمتری داشته باشد و قدرت کمتری هم داشته باشد.

کلام آخر راهنمای خرید هود آشپزخانه

در این مقاله سعی کردیم شما را با راهنمای خرید هود آشپزخانه و مواردی که باید به آن توجه کنید آشنا کنیم. اگر شما در آشپزخانه خود هودی را برای فروش دارید و تمایل دارید که با هزینه به دست آمده از فروش هود اقدام به خرید هود آشپزخانه کنید سمساری طنین بزرگترین خریدار هود آشپزخانه در سراسر کشور است. اگر تمایل به فروش هود آشپزخانه دارید کافیست با کارشناسان ما تماس حاصل نموده و یا بر روی لینک خریدار لوازم منزل کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید