نحوه انتخاب سرخ کن

نحوه انتخاب خرید سرخ کن

نحوه انتخاب سرخ کن؛ در این چند سال اخیر سر و صدای زیادی در فضای لوازم آشپزخانه ایجاد کرده اند. اگر کمی کنجکاو شده اید، سوالاتی وجود دارد که ممکن است بخواهید قبل از خرید آن را بدانید. اگر هیچ اطلاعاتی درباره سرخ کن ندارید، باید بدانید که سرخ کن دقیقا چه کار می‌کند و چگونه از آن استفاده می‌شود.

آیا سرخ کن واقعاً سرخ می‌کند؟ و آیا سرخ کن‌ها سالم‌تر از فرهای معمولی هستند؟ همچنین، چه چیزی می‌توانید در سرخ کن درست کنید، و کدام نوع فر سرخ کن برای عادات آشپزی شما بهترین است؟ مهم‌تر از همه، آیا یک سرخ کن با بسیاری از وسایل آشپزخانه دیگر ارزش خرید دارد یا این اجاق‌های رومیزی مد روز فقط یک دسته هوای گرم هستند؟

اینکه آیا سرخ کن برای شما مناسب است یا نه، در نهایت تصمیمی است که باید بگیرید. در این مقاله قصد داریم راهنمای خرید سرخ کن را در اختیار شما قرار دهیم، لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

سرخ کن چیست؟

بر خلاف نام، سرخ کن در واقع اصلا سرخ نمی‌شود. در عوض، سرخ کن بیشتر شبیه یک اجاق همرفتی است که هوای گرم را با یک فن به گردش در می‌آورد. تفاوت اصلی بین یک اجاق همرفتی معمولی و سرخ کن هوا این است که فن سرخ کن هوا سریع‌تر می‌دمد و محفظه ای که غذا در آن پخته می‌شود اغلب (اما نه همیشه) کوچکتر است.

به دلیل این دو مورد، تمام آن هوای گرم با سرعت بیشتری به غذا برخورد می‌کند و بنابراین گرمای زیادی را در حین انتقال از دست نمی‌دهد. اکثر سرخ کن‌ها هوا دارای یک قفسه رنده شده یا سبد سوراخ دار هستند تا هوا بتواند از هر طرف به غذا برسد و به آن برخورد کند.

سبد سرخ کن

سبد سرخ کن

سبد سوراخ دار سرخ کن، کمک می‌کند تا هوای گرم به همه طرف غذا برخورد کند و به طور یکنواخت ترد شود. سبد به برشته کردن سریع و داغ یا مرغ، سیب زمینی، تنقلات یخ زده، سبزیجات و ماهی را بدون پختن بیش از حد داخل آن به سرعت قهوه ای می‌کند. این بسیار شبیه به طرز کار سرخ کردنی است، که هم مقایسه و هم نام از آنجا آمده است.

در حالی که برای همه چیز صدق نمی‌کند، اما من غذاهای زیادی طعم آنها تقریباً شبیه به سرخ شدن است. در واقع، برخی چیزها طعم بهتری دارند زیرا با روغن سنگین اشباع نشده اند که می‌تواند بر طعم غذا غلبه کند.

حتما مطالعه کنید:  راهنمای خرید همزن برقی

آیا سرخ کن‌ها هوا سالم هستند؟

همه چیز به آنچه در سرخ کن خود درست می‌کنید بستگی دارد، اما پختن چیزی در سرخ کن تقریباً سالمتر از سرخ کردن آن در ماهیتابه در روغن است. روغن کمتر به معنای چربی کمتر و کالری کمتر نیز می‌باشد.

در سرخ کن چه می‌توانید بپزید؟

اگر به بهترین غذاهای سرخ شده فکر می‌کنید مانند: بال مرغ، مرغ سرخ شده، سیب زمینی سرخ کرده، همه اینها کاندیدهای عالی برای سرخ کن هستند. به همین ترتیب قسمت بیرونی آن ترد و قهوه ای می‌شود و داخل آن زیاد پخته نمی‌شود.

سرخ کن هوا در واقع می‌تواند کمی بیشتر از سرخ کن هوا انجام دهد زیرا واقعاً یک فر است. می‌توانید ماهی، سبزیجات، پیتزا و نان بپزید. شما همچنین می‌توانید غذا را گرم کنید یا باقیمانده غذا را دوباره گرم کنید و خیلی چیزهای دیگر.

آیا نیاز به استفاده از روغن در سرخ کن دارید؟

پاسخ کوتاه: خیر نیازی به روغن ندارید. اما برخی غذاها با اسپری سبک یا پوشش روغن پخت و پز خوب عمل می‌کنند. سبزیجاتی از جمله لوبیا سبز، کلم بروکلی، مارچوبه و حتی سیب زمینی اگر آنها را در سرخ کن با هوا بریزید خشک می‌شوند تا کمی آووکادو یا روغن زیتون به شما کمک کند.

به یاد داشته باشید، شما هنوز از روغن بسیار کمتری نسبت به سرخ کردن عمیق یا حتی سرخ کردنی در ماهیتابه استفاده می‌کنید که در آن غذا در تمام مدت پختن در روغن می‌نشیند یا زیر آب می‌رود. هر چیزی که دارای مقداری روغن ذاتی باشد، مانند مرغ یا سالمون، مقدار زیادی روغن طبیعی خواهد داشت

اندازه یک سرخ کن چقدر باید باشد؟

حدود یک لیتر برای هر نفر، اما بزرگتر همیشه بهتر نیست. اگر برای یک یا دو نفر آشپزی می‌کنید، یک سرخ کن 2 یا 3 لیتری باید به اندازه کافی بزرگ باشد. اگر برای هر فردی که مرتباً برای او غذا میپزید، یک لیتر ظرفیت اضافه کنید. بنابراین، اگر قصد دارید به طور منظم برای پنج نفر سرخ کنید، به مدل 5 لیتری فکر کنید.

اندازه در مورد قدرت سرخ کن اهمیت دارد، اما شاید آنطور که انتظار داشتید نباشد. سرخ کن کوچکتر به این معنی است که غذا سریع‌تر و بیشتر از داخل یک مدل بزرگتر آماده می‌شود که در آن هوا بیشتر برای سفر و زمان بیشتری برای از دست دادن گرما دارد. سرخ کن‌ها کوچک‌تر به معنای ظرفیت کلی کمتری است، بنابراین ممکن است مجبور شوید به صورت دسته ای غذا بپزید.

انواع سرخ کن چیست

انواع سرخ کن چیست؟

در ادامه قصد داریم به انواع سرخ کن‌ها بپردازیم:

سرخ کن‌های برقی

سرخ کن‌های برقی رایج‌ترین گزینه خانگی هستند. این سرخ کن‌ها عموماً از نظر اندازه کوچکتر هستند و برای سرخ کردن در داخل خانه مناسب هستند. علاوه بر این، آنها معمولاً مقرون به صرفه ترین گزینه هستند.

سرخ کن‌های پروپان

این سرخ کن‌های کلاسیک برای سرخ کردن سنتی هستند. از آنجایی که روغن سریع‌تر گرم می‌شود، سرخ‌کن‌های پروپان در مقایسه با سرخ‌کن‌های برقی گاز تردی بیشتری ایجاد می‌کنند. نکته منفی سرخ کن‌های پروپان این است که باید با درجه خاصی از ایمنی و احتیاط استفاده شوند. آنها همچنین باید در فضای باز استفاده شوند. در نهایت، از آنجایی که این مدل‌ها با پروپان سوخت می‌شوند، باید در صورت لزوم دوباره آنها را پر کنید.

سرخ کن‌های هوا

در حالی که سرخ کن هوا از نظر فنی سرخ کن عمیق نیست، گزینه ای است که ارزش بررسی دارد. سرخ کن‌های هوا از فناوری بدون روغن با توزیع برابر حرارت استفاده می‌کنند. در حالی که آنها معمولاً طعم مشابه غذاهای سرخ شده را ایجاد نمی‌کنند، اما جایگزین سالم‌تری ارائه می‌دهند. سرخ کن‌های هوا در هزینه روغن و پروپان صرفه جویی می‌کنند. به علاوه، تمیز کردن سرخ کن‌های هوا بسیار راحت‌تر از سایر گزینه‌ها است.

حتما مطالعه کنید:  انواع ماشین ظرفشویی

مزایای کلیدی سرخ کن های هوا

  • آشپزی سالم‌تر
  • پخت سریع‌تر
  • ایمن برای استفاده
  • همه کاره
  • پاک شوندگی راحت

ویژگی‌هایی که باید در سرخ کن هوا جستجو کنید

  • تنظیمات از پیش برنامه ریزی شده برای پخت گوشت/مرغ/ماهی/غذای منجمد و برای گرم کردن مجدد
  • خاموش شدن خودکار
  • نشانگر برق/گرما
  • اطلاعیه آماده
  • لوازم جانبی مانند قفسه کباب برای استیک، تابه برای بال، سیخ برای کباب، و پارو چرخان برای سیب زمینی سرخ کرده

سرخ کن‌های درب دار قفل شونده

سرخ کن‌های با درب قفل شونده برای مصارف خانگی بسیار محبوب هستند، زیرا ایمن‌تر از سرخ کردن با تابه‌های سنتی هستند. از آنجایی که آنها درب دارند، لازم نیست نگران پاشیدن روغن داغ در اطراف آشپزخانه خود باشید. این نوع سرخ کن‌ها معمولا فیلتری دارند که برای تمیز کردن دائمی یا قابل جدا شدن است.

آنها همچنین دارای یک سبد هستند که می‌توان آن را بدون باز کردن درب آن پایین یا بلند کرد. اکثر مدل‌ها با یک پنجره مشاهده طراحی شده اند تا بتوانید با خیال راحت ببینید چه اتفاقی می‌افتد. این سرخ کن‌ها همچنین دارای نشانگر هستند که نشان می‌دهد چه زمانی روغن به اندازه کافی داغ است تا بتوان از آن استفاده کرد.

نکات و ترفندهای تعمیر و نگهداری سرخ کن

سرخ کن‌های بدون درب قفل شونده

سرخ کن‌های بدون درب قفل شونده مانند سرخ کن‌های دارای درب قفل شونده عمل می‌کنند، با این تفاوت که باز می‌مانند. آنها معمولا از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند. طراحی ساده قطعات کمتری را برای تمیز کردن نسبت به نمونه‌های قابل قفل شدن درب خود ایجاد می‌کند.

سرخ کن‌های چرخشی

سرخ کن‌های چرخشی از نصف روغن به عنوان سرخ کن‌های معمولی استفاده می‌کنند. روغن کمتری مورد نیاز است زیرا سبد غذا در داخل سرخ کن به جای غوطه ور شدن کامل از طریق روغن داغ می‌چرخد. با روغن کمتری برای گرم شدن، سرخ کن سریعتر از مدل‌های دیگر به دمای پخت می‌رسد. این سرخ کن‌ها همچنین دارای درب قفل شونده، فیلتر و پنجره دید هستند.

آون توستر سرخ کردنی با هوا:

این مدل‌ها بسیار شبیه به یک اجاق توستر رومیزی استاندارد به نظر می‌رسند، اما عملکرد سرخ کردنی نیز دارند. یک نسخه پیشرفته تقریباً مانند افزودن اجاق اصلی دوم به آشپزخانه شما است زیرا آنها می‌توانند: کباب، پخت، نان تست و موارد دیگر را اضافه کنند.

حتی برخی از آنها دارای عملکرد جوجه‌گردان هستند. برای کسی که میزبانی یا گردهمایی‌های خانوادگی بزرگ است، فضای اضافی اجاق گاز که اینها فراهم می‌کنند ممکن است مانند یک موهبت الهی باشد. به علاوه، آنها در هوا سرخ می‌شوند. اگرچه این مدل‌ها به دلیل اندازه بزرگ‌ترشان معمولاً به سرعت یا به شدت اجاق‌های سرخ کن انفرادی کوچکتر پخت نمی‌شوند.

آیا باید سرخ کن بادی دیجیتال را از طریق آنالوگ تهیه کنید؟

این به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد، اما کنترل‌ها ارتباط زیادی با عملکرد یا نتیجه نهایی ندارند. سرخ کن‌های دیجیتالی برای چیزهایی مانند: بال مرغ، سیب زمینی سرخ کرده، ماهی و مواردی از این دست تنظیمات از پیش تعیین شده دارند، اما متوجه می‌شوید که حتی اگر پیش تنظیم‌ها وجود داشته باشند.

فقط چند بار طول می‌کشد تا بفهمم چقدر چیزها به چه مدت زمان نیاز دارند و دمای مناسب را درک کنید. به هر حال آنها را دور می‌زنند. سرخ کن‌های دیجیتالی کمی بیشتر هزینه می‌کنند اما خواندن دیجیتالی دما و زمان پخت می‌تواند خوب باشد.

حتما مطالعه کنید:  راهنمای فروش مایکروویو

ویژگی‌هایی که باید در هنگام خرید سرخ کن نظر بگیرید

ویژگی‌هایی که باید در هنگام خرید سرخ کن نظر بگیرید

اگر شما قصد خرید سرخ کن را دارید باید در هنگام خرید سرخ کن موارد زیر را در نظر بگیرید:

قدرت سرخ کن

قدرت همه سرخ کن‌ها معمولا بین 1800 تا 2200 وات است. قوی‌ترین مدل‌ها روغن را سریع‌تر گرم می‌کنند. همه آنها دارای ترموستات هستند که به شما نشان می‌دهد چه زمانی می‌توانید آشپزی را شروع کنید. برخی از آنها به صورت دیجیتالی کنترل می‌شوند، اما آن مدل‌ها گران‌تر هستند.

همه سرخ کن‌ها نوعی فیلتر دارند که می‌تواند دائمی باشد، قابل شستشو باشد یا باید آن را تعویض کنید. برخی از قطعات قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند. بیشتر سرخ کن‌ها نوعی خروجی برای تخلیه روغن مصرف شده دارند، اما قبل از خرید این مدل اطمینان حاصل کنید که استفاده از این ویژگی آسان است.

اطلاعیه تعویض روغن

اگر قصد استفاده مجدد از روغن را دارید، به این ویژگی راحت نیاز دارید که در صورت مصرف بیش از حد روغن به شما اطلاع می‌دهد.

ظرفیت سرخ کن

در هنگام انتخاب یک سرخ کن، مهم است که در نظر بگیرید چه چیزی را سرخ می‌کنید. اگر قصد دارید میان‌وعده‌هایی برای خانواده درست کنید، مانند یک دسته سیب زمینی سرخ‌کرده، یک سرخ‌کن می‌تواند مناسب باشد. اگر قصد میزبانی مهمانی‌ها و سرو ماهی سرخ شده یا مرغ کامل را دارید، به یک مدل بزرگ نیاز خواهید داشت.

سبد و لوازم جانبی سرخ کن

سرخ کن‌های از همه گونه‌ها دارای لوازم جانبی سبد هستند که به شما امکان می‌دهد چندین غذا را به طور همزمان سرخ کنید.

ایمنی سرخ کن

وقتی صحبت از سرخ کن می‌شود، ایمنی بسیار مهم است، سرخ کن‌های برقی به طور کلی ایمن‌تر از سایر گزینه‌ها هستند، اما روغن به راحتی می‌جوشد و می‌سوزد. با این حال، سرخ کن‌های برقی دارای ویژگی‌های ایمنی اضافی نیز هستند، مانند خاموش شدن خودکار در صورت رسیدن روغن به دمای ناایمن. یکی دیگر از ویژگی‌های ایمنی که باید در نظر گرفت، یک سیم جداشدنی است.

تمیز کردن سرخ کن

برخی از مدل‌ها اتصالات قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی را ارائه می‌کنند، شما همچنان وظیفه تخلیه روغن را دارید. در حالت ایده آل، به دنبال یک سرخ کن عمیق با محفظه روغن قابل جدا شدن یا سیستم زهکشی باشید تا زندگی خود را آسان‌تر کنید.

کنترل‌های سرخ کن

دو نوع کنترل وجود دارد: شماره گیری یا دیجیتال. کنترل‌های شماره‌گیر ساده‌تر و دقیق‌تر هستند و فقط از یک دکمه دما و یک چرخش تایمر تشکیل شده‌اند که وقتی تایمر تمام می‌شود زنگ می‌زند. به دنبال یک تایمر باشید که می‌تواند برای بیش از 30 دقیقه تنظیم شود.

کنترل‌های دیجیتال دارای یک صفحه نمایش لمسی با تایمر دقیق، خوانش دما هستند و برخی نیز ممکن است تنظیمات از پیش برنامه‌ریزی شده داشته باشند. به دنبال مدل‌هایی با آیکون‌های قابل فهم و زنگ هشداری باشید که هنگام تکمیل پخت و پز به صدا در می‌آید.

نکات و ترفندهای تعمیر و نگهداری سرخ کن

سرخ کن‌های هوا: قطعات قابل جدا شدن تمیز کردن را آسان می‌کند. از آب گرم و صابون و یک پارچه برای تمیز کردن هرگونه چربی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این کار را بعد از هر آشپزی انجام دهید تا مطمئن شوید که روغن و بقایای مواد غذایی تجمع نمی‌یابند، که در نهایت ممکن است شروع به بو کردن و سوختن کنند. هنگام تمیز کردن سبد می‌توانید از یک خلال دندان یا برس ظرفشویی برای ورود به هر گوشه و کناری استفاده کنید. هر از چند گاهی کل واحد و پانل کنترل را با یک پارچه نرم و مرطوب پاک کنید.

سرخ کن‌های عمیق: این سرخ کن‌ها به تمیز کردن عمیق به طور منظم نیاز دارند، از جمله حذف روغن قدیمی. می‌توانید محلول‌های تمیزکننده مخصوص سرخ‌کن‌ها را بخرید تا فرآیند را آسان‌تر کنید سپس به سادگی با آب مخلوط کنید، سپس در سرخ‌کن بجوشانید تا چربی پاک شود. قبل از تمیز کردن از سرد بودن سرخ کن خود اطمینان حاصل کنید.

کلام آخر نحوه انتخاب سرخ کن

در این مقاله سعی کردیم به شما نحوه انتخاب سرخ کن را به همراه انواع سرخ کن‌های موجود در بازار معرفی نماییم، اگر شما در منزل خود سرخ کن و یا هر لوازم جانبی دیگر منزل دارید می‌توانید به راحتی به سمساری طنین به بالاترین قیمت بفروش رسانید، برای شروع کافیست بر روی لینک خریدار لوازم منزل کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید